Lomake verkkosivustolla on rajapinta sivuston käyttäjän ja hallinnoijan välillä. Lomakkeen avulla viestitään esim. seuraavista asioista: kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan, erilaiset testit, verkkokaupan ostokset, verkkopankit ja veroilmoitukset. Huonosti suunniteltu ja kömpelösti toteutettu lomake jää täyttämättä ja se voi aiheuttaa suuriakin taloudellisia menetyksiä yritykselle, jonka sivustolla se sijaitsee.

Käyttäjäystävällisten lomakkeiden suunnitteluun ja toteutukseen menee aikaa. Harvoin riittää, että otetaan julkaisujärjestelmän lomakelaajennos ja laitetaan se sivulle sellaisenaan. Lomakkeen rakennukseen käytetyt panostukset maksavat itsensä varmasti takaisin jos vaan muu sivusto on kunnossa. Tässä koottuna muutama vinkki lomakkeiden suunnitteluun.

Kerro lomakkeen täytön hyödyistä

Älä pidä itsestään selvyytenä sitä, että käyttäjä tietää mitä varten lomake on. Kerro lyhyesti mihin lomake on ja minne lomakkeen tiedot tulee käyttöön.

Suunnittele lomakkeen kentät huolellisesti

Pyri pitämään kenttien määrä mahdollisimman pienenä. Voit hyvin yhdistää erilaisia kenttiä yhdeksi, (kuten etunimi sukunimi = nimi) jos vaan tietokannan rakenne sen sallii. Kun suunnitelma lomakkeen kentistä on valmiina, sen toimivuutta kannattaa vielä testata.

Voitko vieläkin yksinkertaistaa?

Vaikka tuntuu, että lomakeen suunnitelma on jo valmiina, niin mieti vielä, voisiko lomaketta edelleen yksinkertaistaa.

Virheviestit

Mieti minkälaisia virheviestejä käyttäjä saa jos lomakkeen täytössä menee jokin pieleen. Pyri ohjeistamaan viesteissä muutakin kuin “kentässä on virhe”. Viesti tarkasti kuinka kenttä tulee täyttää

Mitä tapahtuu lomakkeen lähetyksen jälkeen?

Mieti minkälaisen viestin annat käyttäjälle lomakkeen lähetyksen jälkeen. Ohjaatko käyttäjän erilliselle kiitossivulle vai tuleeko kiitosviesti samalle sivulle esim. lomakkeen tilalle. Sanoman on hyvä olla muutakin kuin, että “lomake on lähtetty”. Mieti vielä, laitetaanko käyttäjän sähköpostiin kuittaus lomakkeen lähetyksestä. Myös kiitosviestin ulkoasun kannattaa olla viimeistelty.

Lomakkeen ulkoasu

Kun lomakkeen kentät ja viestit on suunniteltu valmiiksi, siirrytään lomakkeen ulkoasun pariin. Katso, että lomakkeen ulkoasu on linjassa sivuston muun ilmeen kanssa. Pidä huolta, että käyttäjä ymmärtää kuinka erilaiset kentät saa täytettyä (klikattavat kentät, tekstikentät, pudotusvalikot). Pidä tyyli selkeänä ja teksti luettavana. Huomioi, että lomaketta täytetään myös tableteilla ja matkapuhelimilla.

Testaa ja iteroi

Testaa valmista lomaketta ja muokkaa sitä palautteen perusteella. Aseta myös lomakkeen mittarit kohdilleen, jotta voit seurata sen toimivuutta esim. hakukonemainonnan yhteydessä. Muista, että lomaketta voi muokata aina paremmaksi, vaikka se onkin jo käytössä sivulla!

Tietoturva ja henkilötietolaki

Jos tallennat lomakkeiden tietoja tietokantaan, on syytä varmistua siitä, että tiedot on tallennettu lain mukaisella tavalla. Lisää henkilötietolaista voi lukea täältä. Pidä huolta, että tietokannan suojaus on korkealla tasolla. Älä myöskään kerää tietoja, jotka eivät ole aivan välttämättömiä toiminnan kannalta.