Autokorjaamoketjun verkkosivuston uudistus

Olemme toimineet Atoy Autohuollon verkkoviestinnän kumppanina jo vuodesta 2013. Yhteistyömme käynnistyi atoyautohuolto.fi -sivuston toteutuksella. Sivusto palveli kasvavan yrityksen tarpeita usean vuoden ajan. Sivustoa kohtaan kasvaneet kehitystarpeet sekä tarve uudistaa brändiä verkossa, polkaisivat uuden sivuston suunnittelun liikkeelle.

Mitä me teimme?

  • Konseptisuunnittelu
  • Käyttöliittymäsuunnittelu
  • Tekninen toteutus
  • WordPress sisällönhallintajärjestelmäksi
  • Integraatiot taustajärjestelmiin
  • Analytiikan konfiguroinnit
  • Tekninen ylläpito

Haaste

Atoy Autohuollon sivusto oli vuosien kuluessa saavuttanut hyvän orgaanisen näkyvyyden ja sivusto konvertoi ajanvarauksia paljon. Hakukonenäkyvyyteen ja ajanvarausten määrään ei saisi tulla pudotusta uudistuksen yhteydessä. Sisällönhallintajärjestelmä vaihdettiin Drupalista WordPressiin, jolla saattaisi myös olla vaikutuksia orgaaniseen näkyvyyteen.

Sivuston ajanvarauksen ylläpito vaati käsityötä, josta oli uudistuksen yhteydessä päästävä eroon. Ajanvarausta pitäisi myös viedä käyttäjäystävällisempään suuntaan. Hakusanamainontaan linkittyvät laskeutumissivut olivat myös uuden sivuston toivelistalla.

Toteutus

Sivuston uudistus käynnistettiin vanhan sivuston huolellisella analysoinnilla. Halusimme tietää mistä tulee liikennettä ja mitkä sisällöt käyttäjiä kiinnostavat sekä kuinka käyttäjän polku kulkee kohti ajanvarausta.

Uuden sivuston rakenteen suunnittelua määrittelivät orgaaninen hakukonenäkyvyys ja hakusanamainonnan laskeutusmissivut. Käyttäjän johdatteleminen kohti ajanvarausta pitäisi sujua mahdollisimman mutkattomasti.

Sähköinen ajanvaraus ja taustajärjestelmien integraatiot

Uudistuksen yhteydessä sivustolle rakennettiin sähköinen ajanvaraus. Ajanvarauskalenteri integroitiin korjaamoiden taustajärjestelmään, joka mahdollisti reaaliaikaisen varauskalenterinäkymän. Integraatiota hyödyntäen sivustolle saatiin myös nostettua eri korjaamoiden nopeasti varattavissa olevat ajat.

Myös huolto ja rengaspakettien sisällöt tuodaan sivustolle rajapinnan kautta. Edellisessä sivustossa nämä olivat sisäänrakennettuja ja hallinnointi tapahtui sivuston hallinnan kautta. Sisältöjen hallinnoinnin yksinkertaistuessa, päätimme vaihtaa julkaisualustan WordPressiin. WordPressiin vaihto pienensi projektin laajuutta, koska Drupalissa pysyminen olisi tietänyt työlästä siirtymistä versio seiskasta versio kahdeksaan.

Uudistuksen jälkeen

Sivuston julkaisun jälkeen sivuston kävijämäärät ovat lisääntyneet ja ajanvarausten konversio on kasvanut huomattavasti. Ajanvarauksen automatisoinnin jälkeen on asiakaspalvelijoille jäänyt enemmän aikaa muille töille.

Sivustoa seurataan ja jatkokehitetään aktiivisesti myös uudistuksen jälkeen.

Iasyn kanssa on aina ollut ilo toimia ja yhteistyö on ollut hyvin asiakaslähtöistä. Olen toteuttanut heidän kanssaan monta nettisivuprojektia ja kaikki ovat olleet lopputulokseltaan onnistuneita! Voin suositella iasya pienempiin ja suurempiin projekteihin kun haluat ammattilaisen toimijan, joka ottaa tilauksen haltuun ja suorittaa sen helposti loppuun.

Janne Mäki, Toimitusjohtaja Atoy Automotive Finland ja Atoy Power Oy