Mikä on Bounce Rate ja kuinka sitä pitäisi tulkita?

Bounce Rate kertoo kuinka moni käyttäjä on saapunut sivustolle, mutta ei ole jatkanut matkaansa eteenpäin muille sivuille.

Lue artikkeli ↓
03.01.2018

Bounce Rate ilmoitetaan prosenttilukuna. Kun Bounce Rate on seurannan mukaan 50%, on puolet käyttäjistä poistunut sivustolta sinne saavuttuaan.

Bounce Rate

Yllä oleva kuvakaappaus kertoo sivuston Bounce Raten olevan 42,87% viimeisen seitsemän päivän ajalta.

Bounce Raten prosenttiluku kasvaa kun

  • käyttäjä poistuu sivustolta klikkaamalla linkiä ulkoiselle sivustolle
  • käyttäjä painaa selaimen “takaisin” -nappia
  • käyttäjä kirjoittaa uuden osoitteen selaimen osoiteikkunaan
  • käytäjä sulkee selainikkunan tai välilehden

Syitä Bounce Raten kasvuun voi olla

  • käyttäjä saapuu sivustolle vahingossa ja poistuu pikaisesti
  • käyttäjä ei osaa navigoida sivustolla. Ei ymmärrä sivun sisältöjä ja poistuu pikaisesti
  • sivusto lataa pitkään. Käyttäjä ei jaksa odotella latautumista ja poistuu sivustolta
  • sivusto ei toimi kunnolla
  • sivustolla ei ole käyttäjää kiinnostavaa ja aktivoivaa sisältöä

Mikä on hyvä Bounce Rate?

Tähän ei ole oikeaa vastausta. Bounce Rate riippuu täysin siitä kuinka sivusto on rakennettu ja mitä asioita käyttäjät sivustolta hakevat. Seuraavaksi kuitenkin joitakin suuntaa-antavia lukuja Bounce Ratesta.

  • 20 – 30%. Alhaisempia lukuja ei yleensä näe kunhan seuranta on asennettuna oikein. Tämän tasoinen Bounce Rate kertoo, että sivusto on huolellisesti suunniteltu ja palvelee käyttäjien tarpeita erinomaisesti.
  • Kaikki alle 40% ovat hyviä lukuja ja niihin voi olla tyytyväisiä. Bounce Raten ollessa tällä tasolla, löytyy sivustolta melko varmasti tärkeämpiäkin kehityskohteita kuin Bounce Raten pienentäminen.
  • 40 – 50 %. Keskiverto verkkosivuston Bounce Rate on tätä luokkaa. Suosittelisin tekemään pienen analyysin syistä miksi luku on tuolla tasolla. Analyysin jälkeen on helppoa miettiä kannattaako asialle tehdä mitään.
  • yli 50 %. Kun Bounce Rate on yli 50 %, on hyvä analysoida syitä tarkemmin. Sivuston rakenne ja sisällöt vaikuttavat Bounce Rateen. On hyvin mahdollista, että sivustossa ei ole suurempaa vikaa, mutta analysoimalla selviää mikä lukua nostaa.

Kuinka Bounce Ratea pitäisi tulkita?

Korkean Bounce Raten voi helposti tulkita niin, että sivustolle tulijat eivät löydä etsimäänsä ja lähtevät pikaisesti pois.

Korkea Bounce Rate ei kuitenkaan kerro suoraan sivuston mahdollisista ongelmista.

Verkkokaupan korkea Bounce Rate kertoo kaupan käytettävyysongelmista, huonosti suunnitelluista käyttäjäpoluista sekä mahdollisesti surkeasta mainonnasta. Verkkokaupan tavoitteena on saada käyttäjä tekemään ostoksia. Kun suuri osa käyttäjistä lopettaa selaamisen ensimmäiselle sivulle, on jotain pahasti vialla. Verkkokaupan kohdalla on pieni Bounce Rate erityisen tärkeä.

Sivustolla on blogi, jolla on uskollinen lukijakunta. Blogin lukijat ovat suhteellisen hyvin perillä yrityksen tarjoamista palveluista, tuntevat yrityksen ja lukevat aktiivisesti kirjoituksia. Uuden kirjoituksen ilmestymistä markkinoidaan LinkedInissa, Twitterissä ja Facebookissa. Tässä tilanteessa on todennäköistä, että käyttäjä lukee kirjoituksen ja poistuu sivustolta lukemisen jälkeen. Tämä nostaa sivuston Bounce Ratea vaikka sivustolla ei ole mitään todellista ongelmaa. Tällaisessa tapauksessa kannattaa käyttää eventtejä lukijoiden seurantaan, jolloin se muuttaa Bounce Ratea luotettavampaan suuntaan.

Aseta tavoitteet

Bounce Rate ei ole turha luku. Se kertoo suhteellisen paljon käyttäjien toiminnasta sivustolla.  Oman sivuston Bounce Ratea kannattaa analysoida huolellisesti. Analyysin pohjalta voi tehdä johtopäätökset siitä pitäisikö Bounce Raten olla pienempi.

Aseta Bounce Ratelle tavoite. Muokkaa sivuston rakennetta, paranna käytettävyyttä, tee hyvää mainontaa ja pyri johdattelemaan käyttäjiä kuluttamaan enemmän sisältöjä. Saat varmasti pienemmän Bounce Raten kuin mitä se on aikaisemmin ollut.

Tilaa uutiskirjeemme